W Polsce rodzaje księgowości możemy podzielić na dwie główne kategorie, a mianowicie:
– księgowość pełna,
– księgowość uproszczona.
Znaczna część początkujących przedsiębiorców musi zmierzyć się z dylematem odnośnie tego, którą formę księgowości wybrać, która okaże się korzystniejsza, a która wiąże się z łatwymi rozliczeniami z Urzędem Skarbowym.
Księgowość pełna
W przypadku księgowości pełnej należy zmierzyć się z czasochłonnym i znacznie skomplikowanym systemem ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, co jest równie istotne do dokładnego analizowania oraz bieżącego kontrolowania sytuacji w firmie.
Księgowość pełna jest określana również jako księgi handlowe, bądź księgi rachunkowe, które muszą być prowadzone przez firmy po osiągnięciu przychodu w roku poprzednim w wysokości co najmniej 2 000 000 euro po przeliczeniu na PLN, bądź przez określone podmioty takie, jak spółki handlowe oraz jednostki organizacyjne takie, jak np. banki, ubezpieczalnie, gminy, powiaty, województwa itp.
Księgowość uproszczona
To forma prowadzenia księgowości, która jest używana przez osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jasne osób fizycznych, spółki partnerskie (o ile przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów itp. w poprzednim roku obrotowym nie przekroczyły 2 000 000 euro).
Księgowość uproszczona może mieć trzy formy:
– karta podatkowa,
– ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
– podatkowa księga przychodów i rozchodów.
W porównaniu do pełnej księgowości, księgowość uproszczona jest tania i łatwa do prowadzenia samodzielnego. Niestety należy wiedzieć, że jest dostępna jedynie dla wybranych podmiotów gospodarczych. Najlepszym rozwiązaniem okazuje się konsultacja z księgowym odnośnie tego, jaka forma prowadzenia księgowości będzie najlepszym rozwiązaniem.